Jale Yılmabaşar

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

default Jale Yılmabaşar

Mesaj  Admin Bir Salı Şub. 08, 2011 2:24 pm

1962 yılında D.T.G.S.Y.O. Seramik Bölümünden mezun olan Jale Yılmabaşar 1985 yılında seramik dalında profesör ünvanı alır. 1968 yılında katıldığı Faenza - İtalya Uluslararası Seramik Yarışmasında, 1969 yılında Münih- Almanya Uluslararası El Sanatları Fuarında altın madalya ile ödüllendirilir. Sanatçı 1969 yılında Valiliğin talebiyle İstanbul İl Genel Meclisi Binası'na 30 m. uzunluğundaki "İstanbul" isimli duvar resmini yapar. Vilayet yapılacak köprünün planlarını verir, O da resmine köprüyü dahil eder. Galata köprüsü, Galata kulesi, Alman çeşmesi, balık pazarı, camiler, surlar, yalılar, deniz ve martılar betimlenir bu görkemli duvar resminde. Ancak, ne acıdır ki, 1985 yılında 2. Boğaz köprüsü sanatçının atölye-evinin üzerinden geçeceğinden istimlak edilerek yıkılır. Bundan sonra köprü ve evler sanatçının bilinçaltına yerleşir, öyle ki bu temayı resimlerinde sıkça kullanır; Boğaz'ın iki yakasında köprünün ayakları altında kalan evler ile köprünün de üzerinde kırmızı ibikli horoz figürünü resimler. 1941 doğumlu seramik profesörü sanatçı birkaç başarılı resim çalışmasının ardından Paul Klee gibi ressamların mezun olduğu Münih Akademisi'nde resim eğitimine başlar. Eğitimin hakkını verebilmek amacıyla mezun oluncaya dek ünvanını saklar. Miro, Picasso, Chagall gibi pekçok ressam resimle birlikte seramik de çalıştığından Jale Yılmabaşar da onların izinden gider.



"Nazenin Nerede"


Seramiğin verdiği alışkanlıktan olsa gerek hep büyük boyutlu resimler çalışır. Pek çok sanatçı için belki bir rüya olarak kalacak Paris'teki ünlü Salon d'Automne sergilerine 1989 yılında "St. Tropez" (1995 yılında Siemens koleksiyonu için satın alınmış), 1993 yılında "Ocean", 1999 yılında ise "Çatalhöyük 2" isimli tuval resimleriyle katılır. Uçağa sığmayan boyundan büyük bu resimlerini rulo yaparak taşımış, şasilerini sergi salonu önünde çatarak tuvalini oluşturmuştur. Jale Yılmabaşar Kanuni Sultan Süleyman Sergisi kutlamalarına rastlayan dönemde Paris'teki Unesco binasında Miro'nun seramiklerinin yanında seramiklerini, Picasso'nun resimlerinin yanında resimlerini sergiler. Buradaki 2x10 m. boyutundaki "Nazenin Nerede" isimli yağlıboya tablosu dizi dizi pek çok yelkenlinin rengarenk ritm dolu geometrik düzenlemesine sahne olur. Ne tesadüftür ki Rahmi Koç da dünyayı dolaşmayı hedeflediği teknesine "Nazenin" adını vermiş; Koç Topluluğu Yılmabaşar'a pek çok projesinde sponsor olmuştur.
Sanatçı nazar ve uğur simgesi göz ve horoz ile cennet kuşu gibi geleneksel motifleri resimlerinde sıkça kullanır. Aynı zamanda 1988 yılında Cumhuriyet'e verdiği röportajında horoz figürünü "kişiliğini yansıtan bir öğe" olarak görür. Camilerden gökyüzüne süzülen "Alem"*ler, Anadolu Medeniyetlerinde yer alan ve kazılarda çıkarılan çeşit çeşit idoller de O'nun konusu olabilmektedir. Sanatçının atölyesini gösteren fotoğraflarda geleneksel motiflerle bezenmiş el dokuması kilimleri, G.antep işi sedef kakma ahşap işleri görüyorum. Ve hemen buradaki motifleri Sanatçının resimleriyle ilişkilendirmeye çalışıyorum. Sanatçı özellikle büyük boyutlu resimlerinde resme hareket kazandırmak için Tokat ve Kastamonu işlerinde de sıkça görülen daha çok Doğu medeniyetine özgü "kaligrafik" çizgi ve sembolleri sıkça kullanır. Sanatçı resimlerindeki "kaligrafik" çizgileri sedef kakma işinde olduğu gibi çoğu kez beyaz renkte boyar. Sanatçının kırmızı, parlament mavisi, turkuvaz ve yeşil gibi canlı renkleri kullanması kişiliğinin resmine yansıması olarak da yorumlanabilir.
Jale Yılmabaşar 1985'te Münih'teki bir basın toplantısında yıllar önce verdiği sözü tutarak çalışmalarını bir TIR'a yüklemiş ve 1999 yılında İstanbul ****** Kültür Merkezi'nde 150 adet yapıtını izleyiciyle buluşturarak sanat hayatının en kapsamlı sergisini - "Resimle 15 Yıl" açmıştır. Çatalhöyük'ün duvar resimleri ve Bereket Tanrıçası idolleri Yılmabaşar'ın tuvallerinde ve seramik heykellerinde yeniden hayat bulmuş, sanatçı bu idolleri "Torkom İdolleri" olarak isimlendirmiştir. Sanatçı, genellikle resimlerini Paris ve Münih'teki atölyelerinde, seramik işlerini ise İstanbul'daki atölyesinde yaratmaktadır.
Yılmadan başaran Sanatçı Jale Yılmabaşar gerektiğinde günde 18 saat çalışabilecek, aynı anda üç ayrı ülkede sergi açabilecek kadar üretken bir kişiliğe sahiptir. Sanatçı şık giyimi ile modaya olan ilgisini belli etmekte, Konservatuar'dan 1966 yılında aldığı bale diplomasıyla da on parmağında on hüner olduğunu kanıtlamaktadır.



avatar
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 19
Kayıt tarihi : 07/02/11
Yaş : 29

Kullanıcı profilini gör http://gsfsanat.benimforum.net

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz